• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Beviljad omstartslån - rädd min sambo lämnar mig

Det kan hända den bästa

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
11 Juni 2015
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Ja var börjar man.... Ännu en sömnlös natt...!

Börjar i den positiva delen...fick idag beskedet att jag är bevilja ett omstartslån via marginalen... Och (!) jag vet att jag inte ska låna för att låna....

Men har haft utmätning på min lön sedan september -14 och nu håller det inte längre....!

Min sambo har inte vetat hur illa det är, han hjälpte mig i höstas med ett ICA-lån, jag vågade inte vara helt ärlig då och han sa "inte en gång till"....så jag har mörkat och mått så dåligt över detta. Blev sjukskriven i april för utmattning då jobbsituationen är ohållbar, men tror detta är en lika stor del....

Jah fick avslag hos JAK... Gav marginalen en chans med huset som säkerhet, och idag fick jag svar "er låneansökan är beviljad vi vill träffa er på ett möte".

Så ja jätte bra! Men är rädd att min sambo lämnar mig....
Han var inte hemma ikväll så skrev ett brev, la mig inne hos min son som är sjuk...och är livrädd för reaktioner imorgon!!!!

Detta lån skulle få bort all inkasso och skulder hos KFM, vilket gör att om 3 år är jag prickfri. Med detta lån skulle mina pengar räcka låååååångt och till ALLT! Menar då alla utgifter och även spar...! När jag är prickfri kan vi lösa lånets hos marginalen bak och ta det på vårt hus med bättre ränta.

Men nu är jag livrädd för att min sambo lämnar mig...han kommer vara så arg och besviken.... Lämnar han mig kan jag lösa skulderna med husvinsten men kommer aldrig få bostad med mina anmärkningar mm :(
Har sån ångest och ville bara skriva av mig!!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

HoleInMyPocket

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
23 Februari 2015
Meddelanden
41
Mottagna reaktioner
10
Poäng
42
Vet hur det är att smyga och undanhålla saker och ting, kan inte svara på vad din sambos reaktion kommer att vara men har ni huset gemensamt och du i smyg har belånat det, satt det som säkerhet så kanske reaktionen inte blir så positiv, bästa hade ju varit om du diskuterat detta med sambon och ni i samråd bestämt detta men som sagt, jag har inte all fakta om erat/ditt läget här.

Om han verkligen älskar dig så kommer han såklart inte lämna dig, ärlighet vara längst, inte bara ett ordspråk, det känns sjukt skönt när man lagt alla korten på bordet, man kan gå vidare, vad jag förstår det så är detta andra gången du undanhållit från din sambo?.. Kan inte mer än hoppas att det går bra för dig men istället för att vänta på hans reaktion, ta tjuren i hornen, gå ut och prata med honom.. Det tar emot men jag lovar du kommer må SÅ mycket bättre efteråt, förutsatt att han inte lämnar dig då, men jaa.. vet inte vad jag kan skriva mer, ärlighet är viktigt, vet som sagt hur svårt det är när det gäller skulder, skammen är SÅ stor.
 

Det kan hända den bästa

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
11 Juni 2015
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Vet hur det är att smyga och undanhålla saker och ting, kan inte svara på vad din sambos reaktion kommer att vara men har ni huset gemensamt och du i smyg har belånat det, satt det som säkerhet så kanske reaktionen inte blir så positiv, bästa hade ju varit om du diskuterat detta med sambon och ni i samråd bestämt detta men som sagt, jag har inte all fakta om erat/ditt läget här.

Om han verkligen älskar dig så kommer han såklart inte lämna dig, ärlighet vara längst, inte bara ett ordspråk, det känns sjukt skönt när man lagt alla korten på bordet, man kan gå vidare, vad jag förstår det så är detta andra gången du undanhållit från din sambo?.. Kan inte mer än hoppas att det går bra för dig men istället för att vänta på hans reaktion, ta tjuren i hornen, gå ut och prata med honom.. Det tar emot men jag lovar du kommer må SÅ mycket bättre efteråt, förutsatt att han inte lämnar dig då, men jaa.. vet inte vad jag kan skriva mer, ärlighet är viktigt, vet som sagt hur svårt det är när det gäller skulder, skammen är SÅ stor.

Hej....
Tack....för att du läste och tog dig tid....! Såklart han var arg, mycket arg och är besviken...

Vi ska träffa marginalen bank på måndag, han har sagt "jo jag kommer ställa upp på detta, men vi måste skriva samboavtal på detta lån och om du inte sköter detta eller om det kommer ngt nytt, så kommer jag separera och då är lånet ditt..." Det är inget hot utan ett faktum att han vill inte vara med om detta en gång till....!

Jag förstår honom, än är under klart och vi får se på måndag men är sååå glad att jag berättat!!
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Hoppas allt löser sig nu!

...men ett sådant avtal mellan er två lär inte vara giltigt. Tar man ett lån tillsammans kommer man alltid vara betalningsskyldiga tillsammans. Däremot kan ni ju upprätta ett skuldebrev med återbetalning sinsemellan, men om själva lånet inte betalas kommer han också drabbas av det.
 

Det kan hända den bästa

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
11 Juni 2015
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Men....vänta nu!!
Gäller?? Klart att båda är det, men!! Skillnaden är att om jag missköter min ekonomi (detta lån kommer betslas via vårt räkningskonto, så han har koll på det så det kan inte misskötas). Det andra är mellan oss, om jag inte förändrar min situation en gång för alla nu med hur jag pratar om ekonomi, undan håller saker osv) så kommer han lämna mig och då är det Jag som löser detta lånet med min vinst av vårt hus.

Men tänker? Gäller? Detta handlar om respekt mellan mig och min sambo, tror du att om min sambo hjälper mig/oss nu att jag skulle låta honom ta detta lån med sig vid en separation????
Oavsett om vi går skilda vägar en dag i livet så är detta mitt lån och han har hjälpt mig nu och jag är honom evigt tacksam!!

Tänker att det han gör nu är stort! Och jag skulle aldrig låta detta påverka hans framtid om jag sviker honom igen!
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Vi pratar nog förbi varandra lite, jag förstår att du inte tänker skita i lånet eller din sambo om ni i framtiden separerar, men han verkar tro att han kan avtala bort sin del med ett samboavtal, men det går inte, banken kommer kräva honom på pengar om lånet missköts eller om du får utmätning etc.
 

Det kan hända den bästa

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
11 Juni 2015
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Vi pratar nog förbi varandra lite, jag förstår att du inte tänker skita i lånet eller din sambo om ni i framtiden separerar, men han verkar tro att han kan avtala bort sin del med ett samboavtal, men det går inte, banken kommer kräva honom på pengar om lånet missköts eller om du får utmätning etc.

Turnaround
Jag är med på vad du säger....
Om jag skulle missköta min ekonomi, så separerar vi, säljer huset och kommer göra en vinst på 1.2-1,6 miljoner och hälften av det är mitt. Jag kommer alltså lösa lånet...

Förstår att banken kan kräva honom, men vi löser det med försäljning av huset, lånet kommer dras av autogiroc på vårt räkningskonto, där finns det alltid pengar....

Är med på vad du säger, men vi är överens om allt! Skulle aldrig utsätta honom för det, någon skam har jag i kroppen och full respekt gör hans åtagande och skulle aldrig utsätta honom för den risken!

Det blir ingen mer gång!!!!
 

Det kan hända den bästa

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
11 Juni 2015
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Turnaround
Jag är med på vad du säger....
Om jag skulle missköta min ekonomi, så separerar vi, säljer huset och kommer göra en vinst på 1.2-1,6 miljoner och hälften av det är mitt. Jag kommer alltså lösa lånet...

Förstår att banken kan kräva honom, men vi löser det med försäljning av huset, lånet kommer dras av autogiroc på vårt räkningskonto, där finns det alltid pengar....

Är med på vad du säger, men vi är överens om allt! Skulle aldrig utsätta honom för det, någon skam har jag i kroppen och full respekt gör hans åtagande och skulle aldrig utsätta honom för den risken!

Det blir ingen mer gång!!!!

Och...förstår inte vad jag skulle få utmätning på? Kan inte ta ett rensa lån till, har en bra lön, hållbar budget nu med lånet, en underbar familj. Jag har fått hjälp av psykolog och budgetrådgivare och detta är min sista utväg skulle aldrig!!!! Utsätta den för ngn risk, mer än jag gjort som jag mår skit över :(
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Och...förstår inte vad jag skulle få utmätning på? Kan inte ta ett rensa lån till, har en bra lön, hållbar budget nu med lånet, en underbar familj. Jag har fått hjälp av psykolog och budgetrådgivare och detta är min sista utväg skulle aldrig!!!! Utsätta den för ngn risk, mer än jag gjort som jag mår skit över :(

Du skulle kunna få utmätning på din lön och på er gemensamma fastighet..?
 

Det kan hända den bästa

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
11 Juni 2015
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Du skulle kunna få utmätning på din lön och på er gemensamma fastighet..?

Hur tänker du nu?
Imorgon kommer vi lösa alla skulder, om allt sköts så blir det inte utmätning? Vilka skulder skulle hamna där? Jag har lön för mina räkningar...?!?
Om ngt missköts, separerar vi och jag får lösa det men det drabbar inte min sambo ekonomiskt...?

Förstår inte vart du vill komma? Som sagt, 1 år av enskild, gemensam psykologhjälp och nu budget hjälp och en lösning....

Vi vet vad vi gör!
Tack men nu räcker det med hur du spår in i vår framtid... Vi vet vad vi gör! Vi vet vad som gjort att det blivit så här, bl.a. Har jag varit utsatt gör bedrägeri, pressad på pengar, företag investeringar osv....

Men vi har löner för våra räkningar detta lån och bra spar mm.

Förstår dina tankar och omtanke, men vi tar den hjälpen av jurist, två banker och budgetrådgivare = under kontroll!! ✅

Vi vet vad vi gör!!!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp